En weekend i pisa

I början av juli 2016 var det äntligen dags för min (Sara) och min kompis Maries efterlängtade resa till Pisa.
Marie har i åratal pratat om att åka till Toscana, speciellt för matens skull. Själv har jag drömt om att åka tillbaka till Italien ända sedan jag var där som 11:åring.
Äntligen var vi nu på väg!

Vi bokade flyget med Ryanair från Landvetter till Pisa. Vi reste från Landvetter sent på en torsdag kväll, så att vi var framme i Italien strax efter elva på kvällen. Vi hade bokat rum på ett mysigt bed and breakfast nära lutande tornet. Från flygplatsen in till staden var det inte långt. Eftersom det var sent på kvällen och vi inte ville vimsa runt i en okänd stad så tog vi taxi. Det tog lite mer än tio minuter att köra den sträckan. Det kändes dock inte helt tryggt att vår taxichaufför tittade på en match i fotbolls EM på en liten TV samtidigt som han körde oss. Så vi kände oss trygga igen när vi äntligen kunde gå ur bilen.

Vi gick och lade oss nästan efter incheckning eftersom vi visste att vi skulle upp tidigt dagen därpå. Eftersom vi skulle på vår dagtripp till Cinque terre. Du kan läsa om det under egen rubrik. Väl tillbaka i Pisa igen efter heldagsutflykten var vi trötta men sugna på att se lite av staden. Vi tog en kvällspromenad till Piazza Doumo där lutande tornet ligger. Tornet är egentligen klocktornet till katedralen som ligger där. Katedralen var också otroligt vacker och precis som tornet byggd i vit marmor. Det var trevligt att strosa runt på torget och se de historiska byggnaderna i solnedgång. Vi slog oss ner på en restaurang och åt en sen middag. Jag tog in en tallrik med lokala ostar som efterrätt och det var otroligt gott.

Dagen därpå var vi också uppe med tuppen för att gå på matlagningskurs i Florens. Det finns också att läsa om under egen rubrik. Väl hemma efter dagen i Florens tog vi också en kvällspromenad. Denna gången stannade vi till för glass.

På söndagen skulle vi flyga hem, men inte förrän vid femtiden på eftermiddagen.Så vi åt frukost sedan checkade vi ut från hotellet, men lämnade kvar väskorna.
Vi hade bestämt oss för att bestiga tornet trots värmen och trots att Marie var gravid i 6:e månaden.

När man köper biljett till tornet (kostade 18 euro) så får man biljett till en viss tid. På så sätt har de koll på att det inte blir för många människor i tornet samtidigt, och vi slapp stå i kö utan kunde göra annat under tiden.
Det är verkligen roligt att promenera runt på torget och se alla människor som försöker ta foton där det ser ut som att de stöttar upp tornet. Överallt ser du människor med allvarliga miner, som försöker följa fotografens instruktioner samtidigt som de har armar och ibland ben i konstiga positioner. Bara att bevittna denna cirkus gör det värt att ta sig dit.

Första känslan när vi kom in i tornet var lite yrsel, när kroppen försöker vänja sig vid lutning. Ju högre upp i tornet man kommer ju mindre tänker man på lutningen. Det är häftigt att se alla marmortrappsteg på vägen upp som nötts av tidens tand. Det går att se nedsänkning i stenen av alla fötter som trampat där genom århundradena. Nedsänkningarna varierar utifrån tornets lutning, ibland i mitten och ibland på sidorna av trappstegen.
Att promenera upp var inte särskilt jobbigt, inte ens för Marie som var ganska gravid. Så jag rekomenderar att ni tar er upp. Väl uppe var det mysigt att sitta och se på utsikten.

Resten av tiden promenerade vi runt i Pisa, tittade i gulliga småbutiker och åt en rejäl lunch. Pisa var trevligt men inte så stort. Det finns många trevliga restauranger, mysiga slingrande gator  och historiska byggnader, men det räcker att vara där en helg för att se det viktigaste. Så som weekendresemål kan jag varmt rekomendera en tripp till Pisa.

Vi tog en lokalbuss till flygplatsen och det gick smidigt och fort. Hållplatsen var utanför vårt hotell.  Vi betalade kontant på bussen. Kommer inte ihåg exakt pris, men ungefär 2 euro per person.