Norsjö - linbana och mygg

Ankomst till Norsjö
I juli 2015 tog  jag (Sara) flyget från Göteborg till Skellefteå. Målet för resan var att besöka min kompis Maria och hennes mamma, i hennes mammas barndomshem och sommarstuga i Norsjö i Västerbotten.
De mötte upp mig vid flygplasten och sedan körde vi bil mot Norsjö. Det kändes som om vi kom långt in i urskogen men samtidigt var det väldigt vackert.
Huset Marias mamma växte upp i har ett fantastiskt läge precis vid en sjö med skogen runt omkring. Till huset hör också gulliga småhus som tillexempel en bakstuga och bastu.
De dagarna jag var där var vädret fantastiskt med varma härliga dagar som passade för bad och utflykter. På kvällarna kunde vi fiska, basta och ta det lugnt i stugan.

Bakstugan som hör till Marias mammas barndomshem
Bastun är vackert belägen precis vid sjön

Närhet till naturen
Jag har inte fiskat på väldigt många år så jag hade faktiskt glömt bort hur roligt det kan vara. När jag var liten brukade jag ofta fiska med min morfar, så det var med viss känsla av nostalgi som jag gav mig ut på bryggan med metspöt. Vi fick upp flera abborrar som senare fick komma tillbaka ner i sjön igen. Det var en härlig känsla att uppmärksamt studera flötet i kvällssolen medan omgivningen var helt vindstilla.

En dag tog vi en tur runt tomtgränsen. Vilket inte låter så farligt om vi hade kunnat gå på en stig i solsken. Eftersom vi istället travade fram över stock, sten och snårskog tog det rejält med tid. Dessutom hörde vi hela tiden surret av myggor som jagade oss. Det kändes som att de var miljontals och ute efter blod. Vi var klädda i stövlar, kepsar, långbent, långärmat och rejält med myggstift men ändå var de på jakt efter oss. Vid ett tillfället stannade vi till lite, eftersom Marias mamma skulle kolla efter bär på myren. Då tittade jag på Maria och såg att hennes keps i princip var täckt av mygg!
Så det var inte helt lätt att njuta av själva naturupplevelsen.

En vindstilla kväll
Sjön ligger spegelblank
Fiskelycka

Utflykter
Från Norsjö kan man göra flera trevliga utflykter.
Bland annat ligger mejeriet i Burträsk, där man tillverkar västerbottenost, i närheten. Där finns en liten butik och möjligheten att gå en guidad tur. Vilket ska vara trevligt.
Eftersom Maria gjort detta flera gånger skippade vi ett besök i Burträsk.
Istället gjorde vi annat. Bland annat ett besök till den lokala second hand-butiken Knut´n som hade bra priser och ett roligt utbud.

Dessutom fick jag chansen att för första gången i mitt liv gå på auktion. Det var bland det roligaste jag gjort på länge! Här fanns möjlighet att fynda och själva spänningsmomentet gjorde det hela ännu roligare.
Jag var fascinerande över hur billigt vissa saker gick för, som emaljfat, stora alluminiumbaljor, och gungstolar. Oftast kostade de under hundralappen. Men om det dök upp ett uppstoppat djur, en snidad trägubbe eller tavla av Norsjökonstnär då sprang priserna iväg.
Själv kände jag mig stolt när jag lyckades buda till mig ett fint smyckesskrin för 100kr.

En vacker sommardag packade vi picknick-korgen full och begav  oss till Örträsk för att åka världens längsta linbana. Linbanan byggdes för att frakta malm mellan Kristineberg och Boliden och är i sin helhet 96 kilometer. Den slutades användas för malmfrakt 1987. Nu kan istället de som önskar åka en 13 kilometer lång sträcka från Örträsk till Mensträsk på 1 tim och 45 min, för att beundra naturen och utsikten.
Vi satet oss i vår kabin, packade upp vår mat och sedan bar det av. I långsamt tempo kunde vi se det vilda och vackra landskapet passera förbi nedanför oss.

Jag som är livrädd för älgar, satt och spanade efter älgar. På nära håll tycker jag att det är väldiga läskiga, speciellt när de dyker upp från ingenstans, men från ovan verkade det mest spännande. Tyvärr verkade alla älgar vara någon annanstans. Däremot såg vi renar vid några tillfällen plus natuligtvis ett vackert och vidsträckt landskap.

Auktionsutroparen visar upp en dyrgrip
Sara i Örträsk innan vi hoppade på linbanan
Så här gick det till när malmen transporterades
En naturnära upplevelse

På väg tillbaka till Norsjö stannade vi till i det lilla samhället Kusfors för att handla tidningar i butiken. Tyvärr var inte det lilla  café Ångloket öppet vid tillfället, för det verkade supermysigt.

Kusfors

Avslutningsvis
Att resa till Norsjö och Västerbotten gav fantastiska naturupplevelser. Det fanns ett lugn i omgivningen som gjorde att jag laddade batterierna inför hösten. Vi badade, gjorde utflykter, slöade och hade det skönt på dagarna. På kvällarna fiskade vi, bastade och åt goda middagar. Så jag var väldigt nöjd med vistelsen i Norsjö. Men om du ska dit eller till närområdet se till att ta med effektivt myggmedel i mängder!