bussresa till Disneyland- paris.

Förra året i oktober åkte jag (Linda), min syster, Lucas då 9 år och Saga, då 5 år på en bussresa till Paris och Disneyland.  Vi bokade resan med Resemakarn, och deras barnbussar. I bussresan ingick buss, 3 övernattningar på hotell Explorer,  två dagars entré till Disneyland, och tredje dagen kunde man antingen köpa till en dag extra i parken eller ta tåget in till Paris.

Några dagar innan avfärd ringde jag min syster i panik. ”Jag kommer inte klara detta!”, ropade jag. ”Tänk om hela bussen är full av skrikande ungar som bara springer omkring och beter sig som vildar. Jag kommer inte stå ut!” Vi bestämde att jag skulle packa ner min sovmask och extra tjocka öronproppar och sedan lovade min syster att se efter barnen. Detta lugnade mig något och jag såg med skräckblandad förtjusning fram emot resan.

Själva bussresan gick faktiskt bättre än jag räknat med. Visst, det är alltid jobbigt att sitta still länge, men alla barnen var fantastiska. Vi hamnade dessutom bredvid en familj med fem barn och en mormor med rullator, men mer väluppfostrade barn får man nog leta efter. Bussen gjorde flera stopp så vi kunde fylla på med något att äta och dricka. Dessutom sålde de drickor och korv och bröd på bussen. Det visades några barnfilmer längs vägen och på kvällen somnade alla barn så mina öronproppar behövdes knappt.

Efter ca 17 timmar i buss kom vi fram till Paris tidigt på morgonen. Bussen stannade och vi kunde göra iordning oss inför en dag i Disneyparken. Det var lite kyligt ute så vi behövde ha jackor på oss. Vi spenderade första dagen i Universal Studios-parken. Den är inte så stor så en halvdag eller en dag räcker för att hinna med det mesta där. Det fräckaste (enligt barnen) var tåget vi åkte och under åkturen visade de hur man gör specialeffekter som eld och vattenfall.

Då köerna till attraktionerna kan vara ganska långa märkte vi efter att tag att de mer rutinerade personerna hade ryggsäckar med sig fulla med snacks som de kunde äta på medan de väntade i kön. Detta var smart och dagen efter packade vi våra egna ryggsäckar med snacks som vi mumsade på då hungern gjorde sig påmind.

Vi var ganska trötta efter bussresan så vi tog gratisbussen till hotellet, redan runt 19-tiden. När vi checkat in på rummet badade barnen i poolen en stund och därefter skulle vi äta middag. Vi åt buffén som de hade på hotellet för ca 20 euro per person. Detta var inget bra val, då maten inte var särskilt god, urvalet magert och känslan var som att sitta i en skolmatsal och äta. Efter middagen somnade vi alla väldigt snabbt, redo för en ny dag i parken nästkommande dag.

Nästa dag spenderade vi i Walt Disneyparken. Den är lite större med lite fler attraktioner. Det vi lärde oss ganska snabbt är att längdrekomendationerna inte säger så mycket. Saga, 5 år, var 107 cm och vi tänkte att de attraktionerna som de små kunde åka var nog barnvänliga. Så behöver inte alls vara fallet utan det handlar nog endast om säkerheten. Vi åkte ”hitta Nemo” där man åkte i ett sköldpaddeskal. Den såg lugn och harmlös ut, men så fel vi hade. Sköldpaddeskalet åkte iväg i en hejdundrande fart, in i ett mörkt rum där man åkte runt, upp och ner, åt sidan och huller om buller och min enda tanke var om Saga satt fast eller åkt ur. Hon satt fast men tårarna sprutade och hon var helt skräckslagen, stackarn. Vi fick kompensera detta med att leta upp ponnykarusellen som hon åkte runt i några varv och lugnade ner sina nerver på. Vi hann även se paraden som gick genom parken.

Efter en fullspäckad dag med massor av karuseller och åkattraktioner var klockan mycket och vi var hungriga. Vi gick ut från parken och ut på gatan precis utanför parkerna där det finns en hel del restauranger och några affärer. Vi åt middag på en restaurang som hade regnskogstema, bla med mekaniska gorillor som rörde sig och lät.  Maten var mycket god,  dock är maten i och utanförparkerna ganska dyr, så vårt budgeterade matkonto tog slut redan första dagen, så räkna med ganska höga utgifter för mat. Även lunchen åt vi på  denna gata, på Planet Hollywood.

Sista bussen till hotellet gick vid 23-tiden, men innan vi åkte hem passade vi på att köpa tågbiljetter till Paris så det var fixat och klart inför morgondagen. Denna dag hann vi inte med att bada i poolen utan det blev sovdags med en gång. när vi kom fram till hotellet.

Sista dagen var det dags att åka in till Paris med tåget. Vi hade fått tipset att köpa tågbiljetter dagen innan vilket var ett bra tips för kön till tågbiljetterna var lång. Vi träffade även på fembarnsfamiljen som vi satt bredvid på bussen och vi bestämde oss för att slå följe i Paris. När tåget stannade var vi inte långt ifrån Triumfbågen, så första stoppet gick dit. Jag hade varit i Paris en gång tidigare men då inte hunnit se Triumfbågen så det var roligt att få se den.

Nu var det dags att ta sig till Eifeltornet. Det skulle inte vara så långt att gå från Triumfbågen men med några småbarn i vagn och en mormor i rullator blev tempot inte det snabbaste. Det var dock skönt att bara strosa runt längs gatorna och hinna titta sig omkring. Solen kom och värmde på så vi kunde ta av oss jackor och bara gå i kortärmat eller linne. Efter en stund kunde vi skymta Eifeltornet på håll. Det var mysigt att gå ner genom parken till tornet och väl framme blev barnen imponerade av höjden på tornet. Vi hade inte så gott om tid och därför hann vi inte ställa oss i kön för att åka upp i tornet och se på utsikten. Vi får ta det vid nästa besök istället.

Tiden började rinna iväg och vi var alla hungriga. Vi hann med lite souvenirshopping och därefter fick vi leta upp någonstans att äta. Vi hamnade på en jättemysig liten bistro där de gladeligen gjorde plats till vårt sällskap på 12 personer. Där fick jag en underbar råbiff med mögelost och ett glas vin. Är man i Frankrike ska man äta råbiff, anser jag. Dock var inte resten av familjen med på det utan de åt en hamburgare med pommes istället. Detta var även första gången vi åt på ett ställe med lite mer normala priser. Efter maten var det dags att gå till torget Trocadero där bussen skulle hämta oss för hemfärd till Sverige. Vi var alla glada och nöjda efter vår resa till Paris och jag kan varmt rekomendera bussresa hit!
Hälsningar Linda

Vad hände med fembarnsfamiljen? Jo det visade sig att de hade fler barn än så och dessutom har de fått ännu ett litet tillskott. Vi har fortfarande kontakt och i somras var vi och besökte dom. Så inte nog med en bra resa, vi fick dessutom nya vänner.