Min mamma (Lindas mamma) gick hastigt bort sommaren 2014. Efter bouppteckning, utrensning av lägenhet mm var min familj helt utmattad både fysiskt och psykiskt när vintern kom. Dessutom fasade vi för första julen utan min mamma, då högtider alltid är jobbigt utan de man brukar vara med då. Vi bestämde oss för att åka till Teneriffa över julen för att försöka få lite återhämtning.

Vi bokade en charterresa med all inclusive med Fritidsresor. Jag har alltid varit emot all inclusive då jag tycker att man tappar charmen med att leta efter nya matställen när man alltid äter på hotellet alla måltider, men nu passade detta koncept oss bra när vi ändå inte hade ork till någonting.  Då vi ville ha lugn och ro fick det bli den lilla orten Los Gigantes och hotellet Costa Los Gigantes Resort som är ett fyrstjärnigt all inclusive hotell med två poolområden.

Själva hotellet levde verkligen upp till våra förväntningar och mer därtill. Jag låg mest och hängde vid den lugna delen där jag kunde läsa en bok, sova, eller bara ligga och titta på den fantastiska utsikten över de stora bergen i bakgrunden. Min syster och barnen hängde vid den större och uppvärmda poolen där det var aktiviteter och mer liv och rörelse. Tröttnade de på poollivet kunde de leka i lekparken med aktiviteter för både yngre och lite äldre barn. Min pappa satt i baren med en kopp kaffe och tittade på havsutsikten. Även maten var mycket bra och utbudet var enormt och med god kvalitet.

Poolhäng varje dag.
Lekplatsen var kul.

En av dagarna bestämde vi oss för att ta en liten promenad ner till stranden, Playa de la Arena. Vi gick först ner till det lilla centralt som knappat var något centrum. Det fanns några cafeer och restauranger och några små butiker men det var allt. Min syster köpte en desigual-väska som hon hittade i en av affärerna. När vi kom ner till stranden blev vi överraskade över att sanden var alldeles svart. Playa de la Arena är uppbyggd av  lavastenar och det såg riktigt coolt ut.
 Vi var dock inte sugna på att bada utan vi köpte glass och satt och tittade på de andra som badade i havet, vilket var mysigt det med.

Efter några dagar sa vi till oss själva att nu får vi hitta på någonting. Vi bestämde oss för att åka med en av utflykterna till vulkanen Teide.  Teide är Spaniens högsta berg, 3718 m.ö.h. Det är även den tredje största vulkan i världen men är just nu klassad som en vilande vulkan. För att komma till vulkanen åker man igenom fyra olika klimatzoner, vilket syns i växtligheten längs vägen. Halvägs stannade vi för en en typisk kaffe på teneriffa-vis, den sk barraquito eller "baracco" som serveras i glas. Den innehåller kaffe, mjölk, kanel, citronsaft och likör. Den smakar väldigt sött men gott.

Efter kaffepausen åkte vi upp mot toppen av vulkanen. Sista biten får man åka med en linbana. Det är en häftig upplevelse att titta ner över landskapet när linbanan tar sig längre och längre upp i bergen. När man väl kommer upp slås man av att luften är mycket tunnare. För mig med astma blev det rent av lite svårt att andas ibland. Inte nog med det, så hade jag rest med helt fel skor. Stilettklackar är inte att rekomendera uppe på en vulkan, utan ta gärna fotriktiga skor på er om ni ska åka hit;) ska man ta sig ända till toppen krävs en liten promenad efter det att man har gått av linbanan och det verkar som om det krävs specialtillstånd för att ta sig dit.

Det var dock roligt att känna snön under fötterna och kontrasten från sommarvärme till snö och is, på bara några timmar, var en upplevelse.

På vägen tillbaka stannade bussen så vi kunde ta bilder med vulkanen i bakgrunden.

Några dagar senare kom julafton. På Teneriffa firar de jul på juldagen så själva vår julafton blev rätt lugn. Vi delade ut några julklappar på rummet men annars tog vi det lugnt. På juldagen sparade de inte på krutet på hotellet, utan de gick "all in" med jultomte och presenter till alla barn på hotellet. Därefter fick man en helt fantastisk middag med allt ifrån hummer och alla möjliga sorters skaldjur, till kötträtter, skinka, "champange" och  mycket mer. . Det var den godaste julmiddagen jag någonsin ätit!

De sista dagarna spenderade vi vid poolen och njöt av värmen, maten och lugnet. Saga blev glad när Bamse kom på besök och en morgon hade hon möjlighet att äta frukost med Bamse. Hade jag varit lite piggare så hade jag nog velat göra fler utflykter men nu får jag istället längta tillbaka och se fram emot att besöka Teneriffa vid något annat tillfälle. Det är en fantastisk fin ö och jag kommer gärna tillbaka igen. Sista morgonen blev vi serverade en härlig "champangefrukost" och jag kan inte annat än att varmt rekomendera detta hotell för er som vill ha ett bra familjehotell och en avkopplande semester.