Thailand/bangkok med barn

Jag har varit i Bangkok vid några olika tillfällen med barnen. Lucas var nyss fyllda ett år första gången han reste till Thailand, och han hade precis börjat ta sina första steg. Det finns mycket att göra med barnen i Bangkok och jag ska skriva ner några av de saker vi har gjort med barnen där.

Första gången jag åkte till Thailand med barn var 2007. Det var ganska lätt att flyga dit då jag fick en säng till Lucas som han kunde ligga i och vi hade gott om benutrymme så han kunde ligga på golvet och leka med sina leksaker.

Från Bangkok åkte vi 3 timmar i bil till det då berömda Tigertemplet, Wat Pha Luang Ta Bua. Jag hade sett filmer om detta tigertempel som sköttes av munkar,  på tv och en dröm var att få åka dit och träffa tigrar. Innan hade vi läst att man fick inte ha på sig något som var rött. När vi kom fram så regnade det och pappa fick ett paraply av chauffören. När han fällde upp det höll munkarna runtomkring på att få spader när det visade sig att paraplyet var klarrött! Det var lite roligt att se hur paniken spred sig hos munkarna och pappa fick snabbt fälla ihop sitt paraply och lämna området. Lucas var så liten så han fick inte följa med till de stora tigrarna men han fick möjlighet att träffa tigerungar, något som han inte uppskattade utan tyckte att de var rätt stora och otäcka. Nu har det tyvärr visat sig att det har varit vanvård av tigrar och ev illegal handel med djurdelar och att tigrarna nu ska omlokaliseras till statliga vildreservat. När vi var där märkte vi inte något av detta utan såg väl som de flesta turister mest en möjlighet att komma nära de stora djuren.

Tigern är stor och respektingivande
Lucas fick klappa tigerungen.

Det är väldigt lätt att resa med barn i Thailand. På restaurangerna är personalen väldigt förtjusta i barn och det är ganska ofta som de "lånar" barnen medans man äter och de leker och underhåller barnen på olika sätt. En kväll när vi åt mat i Bangkok fick Lucas vara med en kvinna som karvade blommor av tvålar. Det slutade med att hela kökspersonalen inklusive kocken stod i en ring runt Lucas när vi andra åt vår middag i lugn och ro.

Något annat som barnen brukar tycka är roligt är att åka tuk-tuk. Istället för taxi kan man ta denna ombyggda moped och kryssa mellan bilarna i rusningstrafiken. Vi har haft både bra och dåliga chaufförer. Några har kört lugnt och stilla och några har kört så fort så man nästan har trillat ur tuk-tuken under färden. Man bör också vara medveten om att trafiksäkerheten med detta färdsätt inte är särskilt säkert då inga bälten eller dylikt finns. Bestäm priset innan ni åker annars kan ni bli rejält lurade.

En dag tog vi en båttur på Chao Phraya-floden som är 356 km lång. Man kan köpa färdiga utflyktspaket men vi valde att ta en taxi till floden där det finns många olika ställen där man kan köpa biljetter till en båt. Vi har tidigare åkt på foden men det var roligt att göra det tillsammans med Lucas, som då var 4 år.  Tänk på att det kan bli varmt på båten så ta med mycket vatten eller annan vätska. Det finns flytvästar till barnen men vi fick ta av den då han blev så svettig med den på.
Man kan även köpa dricka och lite annat på andra båtar som säljer förtäring och souvenirer. Trots att man köpt en biljett så förväntar sig den som kör båten dricks, vilket kan vara bra att tänka på.

Vi har även varit på Sea Life Ocean World i Bangkok. Det är ett stort akvarium med massa olika fiskarter och hajar. Nu är det några år sedan vi var där och det har säkert hunnit förändrats en del, men vi var väldigt nöjda med utbutet av vattendjur att titta på och de aktiviteter som erbjöds. Det finns även en 4D-biograf som var uppskattad.  Man kunde även köpa biljetter för att åka på en liten båt med glasbotten, viket var spännande för Lucas. Inträdet kostar ca 200 kr, något billigare för barn, men kommer man innan kl.12 eller efter kl.17 är inträdet något billigare.

När Lucas var 7 år och Saga var 3 år åkte vi till en nöjepark  som ligger utanför Bangkok, Dream world Bangkok. Tyvärr blev min kamera stulen och jag glömde min telefon i taxin ,så därför har jag inga foton att visa därifrån. Själva nöjesparken är till ytan inte så stor men den är ändå väldisponerad med en hel del åkattraktioner som är roliga för barnen.  Jag kan rekomendera denna nöjespark framför allt för de yngre barnen. Lucas tyckte att det var spännande med showen som visade hur man arbetar med specialeffekter vid filminspelningar, med ett SWAT-team som kämpade mot inkräktare. Det var mycket rök, eld och hög volym, viket Saga blev rädd för, men hon uppskattade paraden desto mer.  Det finns några ställen att äta på men utbudet av restauranger är inte så stort. Vi åt på KFC, vilket inte var världens matsensation.
Det kostar ca 250 kr i inträde. Barn under 90 cm går in gratis. I inträdet ingår det fri tillgång till ca 30 åkattraktioner oh de olika showerna. Vill man gå in i snöstaden, vattenparken, åka gokart eller gå in till bondgårds-djuren kostar det extra.